Starając się przybliżyć twórczość Pollocka, należy skupić się na nurcie, którym malarz się zajmował. Action painting czyli malarstwo akcji i gestu. Bliska taszyzmowi (kierunek w malarstwie nowoczesnym odrzucający tradycyjne narzędzia i
metody twórcze, preferujący działania spontaniczne i niekonwencjonalne,
przede wszystkim rozpryskiwanie farb i rozlewanie ich z puszek na
płótnie ułożonym pod kątem, tak by mogły swobodnie spływać. Taszyzm
rozwinął się równolegle w USA i w Europie w latach 40), odmiana ekspresjonizmu abstrakcyjnego.
Jest to instynktowny i emocjonalny sposób malowania energicznymi
ruchami pędzla, z wykorzystaniem przypadkowych efektów uzyskanych przez
kapanie i rozlewanie farby na płótnie. W action painting sama czynność
malowania jest równie istotna, co ukończone dzieło, które działa
wyłącznie fakturą i kolorem, a jego istotą jest swobodnie i żywiołowo
traktowana materia malarska.
Termin action painting łączy się z zasadą all-over, w
której postuluje się, aby malować tak, by każdy, najdrobniejszy fragment
obrazu był jednakowo ważny (tzn. by nie wyróżniać kompozycyjnie żadnej
jego części), i jednakowo wypełniony zapisem malarskiego gestu.
W 1949 terminu action painting użył
amerykański krytyk Harold Rosenberg na oznaczenie sposobu malowania Pollocka,
który w swoich obrazach tworzonych od 1947 zerwał całkowicie z
dotychczasową tradycją i techniką malarską (np. chlapał farbą na leżące
na podłodze płótna, mieszał farbę z piaskiem i odłamkami szkła, używał
emalii i lakierów przemysłowych zamiast farb olejnych, a zamiast pędzla -
patyków czy rozpylaczy). Szczyt rozwoju action painting przypadał na
lata 50. XX w.
Inni przedstawiciele nurtu:
- Franz Kline
- Willem de Kooning
- Jack Tworkov
- Małgorzata Starowieyska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz